Dynamisch contract: optimalisatie van je stroomverbruik

 Al meer dan een jaar lang maakt Huize Geldsnor gebruik van een dynamisch energiecontract. Dit wil zeggen dat ik iedere dag en ieder uur een ander elektriciteitstarief betaal.
Vorig jaar kwam het totale verbruik in euro's gemeten uit op 500 EUR. Dit jaar gaan we daar fors onder zitten, simpelweg vanwege het feit dat we geen gas meer verbruiken en sinds februari ook geen gasaansluiting meer hebben. Administratief dan: het fysieke werk moet nog verricht worden.

Een dynamisch contract kan razend interessant zijn. Ook als je zelf zonnepanelen hebt (zoals wij, met 9600wp aan panelen). Maar dan moet je wel rekening houden met een aantal dingen! 

Het aanwezig zijn van grote verbruikers

Om maximaal te profiteren van een dynamisch energiecontract moet je grote verbruikers in huis hebben. Zéker in combinatie met zonnepanelen. Wasmachines, wasdrogers en vaatwassers zijn mooi spul; maar het zet niet echt zoden aan de dijk om gebruik te maken van de lage tarieven. De vermogens zijn te klein.
Nu hoor ik je bijna denken "een wasmachine verbruikt heel veel!". Nou, dat valt dus wel mee. Een beetje wasprogramma komt zelfs op 60C niet boven de 1,5kwh en hetzelfde geldt voor vaatwassers.
Bij drogers hangt het er van af of je een warmtepompdroger hebt of een ouderwets apparaat. Een ouderwetse condensatiedroger heeft een hoog vermogen en hoog verbruik. Een warmtepompdroger trekt maximaal 800W en is ook met 1.5 kwh wel klaar met zijn cyclus.

Wat werkt dan wel? Elektrische bijverwarming (zoals bij ons de vloerverwarming in de badkamer) en elektrische auto's. Dát zet zoden aan de dijk. De elektrische auto kan 11kw aan vermogen trekken en dus op het allergoedkoopste moment ingezet worden.

Een dynamisch verbruik

Als je een dynamisch contract hebt, moet je kunnen spelen met je verbruik. Heel simpel gesteld: als je altijd hetzelfde vermogen nodig hebt, dan zal je de gemiddelde prijs van een dag betalen. Dat kan nog steeds goedkoper zijn dan een vast tarief - maar het levert een stuk minder voordeel op.
Daarentegen kan je met een dynamisch verbruik wel heel veel sturen. Hier gelden 2 principes: het eerste is het gebruik maken van de goedkoopste uren. 
Daar kun je een hele studie van maken, maar dat heb ik al voor je gedaan. Windrijke nachten en weekenden leveren lage tarieven op. Evenals feestdagen en dagen met veel zon. Hoe meer zon en wind, des te lager de tarieven. In het weekend levert dit niet zelden 10-16 uren op die "gratis" zijn of geld toe opleveren. 
Het tweede principe is misschien nog belangrijker: het voorkomen van verbruik in de dure uren. Onderstaand een afbeelding van EasyEnergy, met de kale (dus exclusief energiebelasting) tarieven afgelopen zaterdag. De nacht was duur (weinig wind) en gedurende de dag kwam de zon er goed bij. Het tarief zakte ver onder nul. Met het teruglopen van de zonopbrengst zie je het tarief weer oplopen.





Op deze dag wil je kunnen spelen met je energieverbruik. De kunst is om niet méér energie te verbruiken dan op een normale dag, maar het vooral gunstig te verbruiken.
Gedurende de uren tussen 13 en 16 uur wil je de kern van je energieverbruik hebben. De elektrische vloerverwarming gaat dan altijd aan (de vloer warmt op tot 25C in de badkamer). 
De eerste wasmachine gaat aan rond 11 uur, zodat deze om 13 uur de droger in kan en er nog een machine kan draaien. De vaatwasser gaat aan om 13 uur. Op dat moment begint ook de warmtepomp warm water te maken voor het douchen in de avond. En nog belangrijker: op de duurste momenten doet deze dat niet. Enkel tussen 13 en 16 overdag. Daarmee is de ochtendpiek en de avondpiek áltijd vermeden. Bovendien is de temperatuur dan het hoogst, wat het hoogste rendement oplevert voor het verwarmen van het water.
Om 13 uur begint ook de auto te laden op maximaal vermogen. De ingebouwde "load-balancer" zorgt er voor dat het totale aansluitvermogen nooit wordt overschreden.

Je ziet hier dat ik deze dag netto nog nét iets betaald heb voor mijn verbruik. 0.17 EUR heb ik moeten betalen voor de teruglevering en ik heb 0.51 EUR gekregen om energie af te nemen.


Op zichzelf nietszeggende cijfers: de dag eindigde dus met 0.34 EUR negatief (dus geld toe), exclusief energiebelasting. Als ik het volume er bij plak, dan zie je dat het ook bijna een nul-casus is.

Wat je niet kunt zien, is dat ik 27kwh zelf direct heb verbruikt (die ik anders had teruggeleverd tegen een negatieve vergoeding). In de avond en ochtend (vandaag wordt helemaal spectaculair) verdien je relatief het meest, al valt dat in het weekend niet goed op.

Vandaag, maandag 15 april, wordt fantastisch. Overdag ben ik ruimschoots zelfvoorzienend vanaf 07:45. Het tarief zakt gedurende de dag, waardoor de uren tussen 14 en 17 niet veel opleveren. Maar de ochtend was een prachtige piek.
In de nacht heb ik geen elektriciteit verbruikt (vooruit, 1kwh). De auto's waren nog vol van het weekend. Vanavond kom ik wel met een lege auto thuis, maar die gaat aankomende nacht geladen worden tegen een laag tarief.
Want dat vergeet men wel eens: je kunt 24/7 spelen met je elektriciteitsverbruik. Ja, soms krijg je erg weinig voor je zonne-energie (al moet je er nog 13,5ct energiebelasting bijrekenen). Maar ook in de nacht kan ik véél gebruik maken van de lage tarieven.

Al met al denk ik dat we dit jaar (afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn) uitkomen op ongeveer 250 EUR. 

Reacties

  1. Hoi Geldsnor, blij dat je er weer bent met je analyses :). Hoe kijk je aan tegen batterijen om stroom in op te slaan voor de dure momenten? Ik zag dat ze bij Frank Energie aardig adverteren met thuisbatterijen en de terugverdientijd zag er aardig uit. Het leek me voor ons wel aantrekkelijk met een hybride warmtepomp, 21 zonnepanelen en geen elektrische auto :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik op mijn vorige blog een keertje over geschreven. Ik zal die nog eens opzoeken en actualiseren. Die markt beweegt snel. Destijds was het niet interessant. Maar toen was er nog weinig sprake van terugleverboetes (nu bij dynamische contracten ook niet) en een te kleine "spread" tussen laag en hoog tarief.

      Verwijderen
    2. Zonneplan levert en installeert zelfs zo'n accu, inclusief software die het allemaal automatisch aanstuurt. Zie: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij
      Lijkt interessant, maar ik heb me er nog niet volledig in verdiept. Ik vraag me vooral af of het in de toekomst nog interessant is. Als de politiek het eea. aan gaat passen.
      Een groot nadeel is ook dat je bij zonneplan een contract moet aan gaan, en ik zou me bij zo'n investering nooit aan één leverancier willen binden.

      Verwijderen
    3. Ja graag en dan de batterij constructie van zonneplan waarbij er een ai programma ingezet word voor verdienste, ze geven daar een rendement aan van 24%. Klinkt leuk maar persoonlijk kwam ik na 7 jaar pas op winst uit. Want wij hebben Geen recht op btw teruggaaf als je die al geclaimd hebt voor je panelen en de kosten van de batterij 10k plus 2k voor verandering in meterkast/ kabels. Vond de kwetsbaarheid/afhankelijkheid ook mee spelen om de keuze voor nu niet te maken. Je kunt alleen bij hun een contract afsluiten en ze beheren de batterij en het programma. Roept bij mij vragen op zoals. Wat verdienen ze er zelf aan? Risico te groot want rendement verschilt per dag. Ben benieuwd naar jou beredenering

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor gaat op Blogspot

Ogen laten laseren