Promotie gemaakt: lease-auto of niet?

 Recentelijk is Geldsnor weer gaan werken bij zijn oude werkgever. En daar heb ik het eigenlijk best netjes geregeld. Ik ben in principe begonnen in mijn oude functie, maar wel met de afspraak (op papier) dat ik vanaf begin volgend jaar een flinke promotie maak naar de top van de organisatie. 

En daar hoort een lease-auto bij. Uiteraard kan ik er ook voor kiezen om deze niet te nemen. Maar ik kan deze ook wel nemen. En Geldsnor rijdt nogal veel, dus daarmee wordt het al vrij snel aantrekkelijk.

Om te bepalen of het aantrekkelijk is, tellen heel veel details mee. Want ik rij met 2 verschillende auto's naar het werk (afhankelijk van de dag van de week en de afstanden die Lieftallige Echtgenote af moet leggen). De één is elektrisch, de ander een plug-in hybride. 
Een deel van de kilometers is vergoed, een ander deel niet. En veel privé-kilometers maken we nu met de kleine elektrische auto en niet met de grotere PHEV. 

Enfin; ik ben uitgegaan van een 48-weeks jaar. Dit omdat ik ook een aantal weken vakantie heb en die kilometers zitten al in de vakantie opgenomen. 

En een deel van de kilometers leggen we af met een caravan. De huidige auto is een private-lease auto, met een contract van 575 EUR per maand obv. 20.000km per jaar. We rijden echter véél meer dan dat. Een deel van deze kilometers leggen we echter af in de andere auto. In de berekening ben ik er vanuit gegaan dat we al deze kilomters afleggen in de PHEV. De meerkilometers in de elektrische auto vervallen en die zijn ongeveer even duur.

Laten we de berekening opnieuw uitvoeren met de nieuwe parameter dat 2.000 kilometer per jaar inclusief caravan is, waarbij het verbruik ongeveer 10 liter per 100 km is in plaats van 4,7 liter per 100 km.

1. **Leasekosten per maand**: 575 EUR


2. **Kosten voor extra kilometers**: 

   - Jaarlijkse kilometers: 52.000 km

   - Inclusief in lease: 20.000 km

   - Extra kilometers: 52.000 km - 20.000 km = 32.000 km

   - Kosten extra kilometers: 32.000 km × 0,12 EUR/km = 3.840 EUR per jaar

   - Maandelijkse kosten extra kilometers: 3.840 EUR / 12 = 320 EUR 


3. **Kosten voor elektriciteit**:

   - Werkdagen per jaar: 5 dagen per week × 48 weken = 240 dagen

   - Kosten elektriciteit per werkdag: 8 EUR (laden op het werk kost 0,55 EUR per kwh plus starttarief)

   - Jaarlijkse kosten elektriciteit: 240 dagen × 8 EUR/dag = 1.920 EUR per jaar

   - Maandelijkse kosten elektriciteit: 1.920 EUR / 12 = 160 EUR -> met maximaal thuisladen is dit 1524 EUR (20ct per kwh).


4. **Kosten voor benzine**:

   - Werkdagen per jaar: 240 dagen

   - Benzineverbruik per werkdag: 1,1 liter

   - Kosten per liter benzine: 2,10 EUR

   - Kosten benzine per werkdag: 1,1 liter × 2,10 EUR/liter = 2,31 EUR

   - Jaarlijkse kosten benzine voor werkdagen: 240 dagen × 2,31 EUR/dag = 554,40 EUR per jaar

   - Maandelijkse kosten benzine voor werkdagen: 554,40 EUR / 12 = 46,20 EUR


5. **Extra benzineverbruik zonder caravan**:

   - Benzinekilometers per jaar zonder caravan: 20.000 km - 2.000 km = 18.000 km

   - Benzineverbruik: 4,7 liter per 100 km = 0,047 liter/km

   - Jaarlijks benzineverbruik voor 18.000 km: 18.000 km × 0,047 liter/km = 846 liter

   - Jaarlijkse kosten benzine zonder caravan: 846 liter × 2,10 EUR/liter = 1.776,60 EUR

   - Maandelijkse kosten benzine zonder caravan: 1.776,60 EUR / 12 = 148,05 EUR


6. **Extra benzineverbruik met caravan**:

   - Benzinekilometers per jaar met caravan: 2.000 km

   - Benzineverbruik: 10 liter per 100 km = 0,10 liter/km

   - Jaarlijks benzineverbruik voor 2.000 km: 2.000 km × 0,10 liter/km = 200 liter

   - Jaarlijkse kosten benzine met caravan: 200 liter × 2,10 EUR/liter = 420 EUR

   - Maandelijkse kosten benzine met caravan: 420 EUR / 12 = 35 EUR


Nu kunnen we de nieuwe maandelijkse kosten berekenen:


- Leasekosten: 575 EUR

- Extra kilometers: 320 EUR

- Elektriciteit: 160 EUR

- Benzine voor werkdagen: 46,20 EUR

- Extra benzineverbruik zonder caravan: 148,05 EUR

- Extra benzineverbruik met caravan: 35 EUR


Totale maandelijkse kosten:


575 EUR + 320 EUR + 160 EUR + 46,20 EUR + 148,05 EUR + 35 EUR = 1.284,25 EUR

Dit zijn nogal maandelijkse kosten! Een deel hiervan valt helemaal niet op. Het elektriciteitsverbruik bijvoorbeeld valt in het kopje "energiekosten" in ons huishouden. Het is vrij gemakkelijk om dat over het hoofd te zien. 
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de meerkilometers. Deze worden apart afgerekend en vallen daardoor minder op. Ook makkelijk om over het hoofd te zien in een vergelijking. Terwijl ze wel degelijk héél duur zijn.

Alles bij elkaar tellende zal een lease-auto van de zaak veel voordeliger zijn. Vrijwel ongeacht het model of bijtelling...

Reacties

  1. Voordeel van een elektrische lease auto is ook dat je opgewekte stroom kan verkopen aan je baas als je overproductie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer door minder16 juli 2024 om 04:54

    Heb je dan met een lease auto van de zaak wel onbeperkte kilometers en mag je ook buiten Nederland op kosten van de baas tanken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onbeperkt is altijd quasi-onbeperkt. Maar ik rij een dikke 50.000km per jaar, waarvan 40.000 grofweg werk-gerelateerd is.
      Ja, ik mag ook buiten Nederland tanken. Een aardig deel van de km's is buiten Nederland.

      Verwijderen
    2. Als ik wekelijks op & neer naar de Franse Alpen rij, dan denk ik dat ik daar wel iets van hoor :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan