Plugin hybride: wanneer laden en wanneer rijden op benzine

 Geldsnor rijdt een Plug-in Hybrid Electric Vehicle, ook wel bekend als PHEV. Overigens is de andere auto een BEV, een "Battery Electric Vehicle". Ook wel bekend als elektrische auto.

Een PHEV is anders dan een gewone hybride auto: een hybride auto laadt een accu op dankzij het terugwinnen van kinetische energie (bij het remmen) en door de brandstofmotor te gebruiken als generator.

Een PHEV doet dit óók, maar heeft tevens een stekker. En die kun je dus opladen. En een opgeladen PHEV is fijn: deze rijdt vol-elektrisch (in mijn geval een kilometertje of 50) en heeft meer vermogen dan wanneer de batterij leeg is. 
Bij grote afstanden is er het voordeel dat de auto op benzine verder kan rijden. En omdat het accuutje vrij klein is, en deze geen "snellaadmogelijkheden" heeft, is dat een vereiste.

Nu kwam ik zondagavond aan bij een hotel voor het werk. De volgende ochtend moest ik weer terugrijden. En de vraag popte op in mijn hoofd: wanneer is het voordeliger om elektrisch te rijden dan op benzine? (Alleen kijkende naar de financiële kant)

De aannames & feiten

Om dit te berekenen, moeten er een paar aannames gedaan worden. Enkele aannames:
1. Het elektriciteitsverbruik per km is 150wh 
2. Het brandstofverbruik is 4.7 liter per 100km, bij een lege accu
3. De kostprijs voor benzine is 2 EUR.
4. Feit: met mijn Shell Recharge pas betaal ik 0.55 EUR per kwh en 0.35 EUR per sessie
5. Dit starttarief geldt tot 20 sessies per maand. Daarna zit je op het max en betaal je dus geen startkosten meer.

Deze startkosten heb ik wel meegenomen, omdat ik niet stelselmatig boven de 20 sessies per maand uitkom. Thuis laad ik immers zelf met mijn eigen laadpaal en zijn alle bovenstaande punten niet van toepassing. 

Nu kunnen we gaan rekenen. 

Stap 1: Kosten per kilometer bij elektrisch rijden

De totale kosten voor het opladen van x kWh zijn: Totale kosten=0,35EUR+x×0,55EUR/kWh\text{Totale kosten} = 0,35 \, \text{EUR} + x \times 0,55 \, \text{EUR/kWh}

Het aantal kilometers dat je kunt rijden met x kWh is: Aantal km=x0,15\text{Aantal km} = \frac{x}{0,15}

Dus, de kosten per kilometer zijn: 

Kosten per km (elektrisch)=0,0525x+0,0825EUR/km\text{Kosten per km (elektrisch)} = \frac{0,0525}{x} + 0,0825 \, \text{EUR/km}

Stap 2: Vergelijking met kosten per kilometer op benzine

Kosten per kilometer op benzine:

  • Verbruik op benzine: 4,7 liter per 100 km
  • Kosten per liter benzine: €2

Kosten per kilometer op benzine = (4,7 liter / 100 km) * €2 = €0,094 per kilometer

Om elektrisch goedkoper te zijn: 0,0525x+0,08250,094\frac{0,0525}{x} + 0,0825 \leq 0,094


0,0525x0,0940,0825\frac{0,0525}{x} \leq 0,094 - 0,0825

0,0525x0,0115\frac{0,0525}{x} \leq 0,0115

x0,05250,01154,57 kWhx \geq \frac{0,0525}{0,0115} \approx 4,57 \text{ kWh}

Conclusie

Bij een elektriciteitsprijs van €0,55 per kWh moet je minimaal 4,57 kWh laden om goedkoper uit te zijn met elektrisch rijden dan op benzine, rekening houdend met het starttarief van €0,35.

Als mijn accu "leeg" is, dan laadt deze ongeveer 8 kwh. Het is dan dus al snel goedkoper om bij te laden.

Een snel stopje bij een supermarkt, bouwmarkt of elders waar je kort kunt laden heeft dus (financieel) geen zin. Overigens geldt met deze parameters dat opladen met een tarief boven de 0.6267 EUR nooit financieel zin heeft...

Gelukkig betaal ik thuis slechts een kleine 15ct (gemiddeld) per kwh, inclusief energiebelasting.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan