Posts

Vochtig weer: geen koeling maar droogstand

 Ik zit thuis te werken op het moment. En ik realiseer me opeens: wat is het warm in huis. Dit was natuurlijk sluimerend op de achtergrond wel aanwezig. Maar toch komt het besef vrij plotseling. Het is dan ook best warm buiten en dat was het gister ook. Op het moment van schrijven is het 28 graden buiten en waarschijnlijk in de tuin nog wel een paar graden warmer. Binnen in huis is het 25.2C met een luchtvochtigheid van 64%. De neiging ontstond dan ook om te gaan koelen. Immers, ik zou de temperatuur vrij snel naar beneden kunnen brengen. Mijn woning heeft een massa binnen de "thermische schil" van ongeveer 75.000kg. Om het te vereenvoudigen tel ik de bovenverdieping niet mee. De specifieke warmtecapaciteit van beton (daar ga ik even vanuit) is 880J/kg. In zijn totaliteit heb ik derhalve (voor interesse in de berekening, let me know!) 18kwh aan energie per graad in de thermische schil zitten. Met een COP van 4 zou het daarom 4.5kwh aan energie kosten om dit terug te koelen na

Fietsenschuur gebouwd

 Het was nogal een project. Maar het is gelukt: de fietsenschuur is af. Want in Huize Geldsnor hebben we nogal veel fietsen. We zijn met z'n vijven en dat levert veel fietsen op. Een stuk of 14. En dat neemt plek in. Die plek had ik op zich wel in de garage: onze garage is ongeveer 9*4 meter met daarop een zolder. Maar toch stond het in de weg. Dus moesten we daar iets mee. Nu was er een stuk loze ruimte achter onze garage, waar eerder de moestuin was. Hier heb ik een overkapping gemaakt van douglas-hout, met Zweeds rabat aan de voorkant en een dak van EPDM. Het was nogal een karwei om dit dak aan te brengen. Lijmen, uitrollen, opvouwen, uitvouwen en dat allemaal vechtend tegen de warmte met een zwaar, zwart doek in mijn handen. De volgende keer wordt het gewoon een zadeldak! Nu kunnen alle fietsen naar de fietsenschuur. De ruimte die dit oplevert in de garage gaan we nuttig gebruiken. Deze splitsen we, naar een speel&sportruimte en een stuk klusschuur. De auto's staan nooi

Plugin hybride: wanneer laden en wanneer rijden op benzine

 Geldsnor rijdt een Plug-in Hybrid Electric Vehicle, ook wel bekend als PHEV. Overigens is de andere auto een BEV, een "Battery Electric Vehicle". Ook wel bekend als elektrische auto. Een PHEV is anders dan een gewone hybride auto: een hybride auto laadt een accu op dankzij het terugwinnen van kinetische energie (bij het remmen) en door de brandstofmotor te gebruiken als generator. Een PHEV doet dit óók, maar heeft tevens een stekker. En die kun je dus opladen. En een opgeladen PHEV is fijn: deze rijdt vol-elektrisch (in mijn geval een kilometertje of 50) en heeft meer vermogen dan wanneer de batterij leeg is.  Bij grote afstanden is er het voordeel dat de auto op benzine verder kan rijden. En omdat het accuutje vrij klein is, en deze geen "snellaadmogelijkheden" heeft, is dat een vereiste. Nu kwam ik zondagavond aan bij een hotel voor het werk. De volgende ochtend moest ik weer terugrijden. En de vraag popte op in mijn hoofd: wanneer is het voordeliger om elektrisc

Richting het einde van de zomer komt de herfst

 Het is waarschijnlijk te wijten aan de paar hete dagen, maar ik zie op meerdere plekken dat bomen hun blad laten vallen. Oké, de windstoten van de buitjes van de week kunnen er ook iets mee te maken hebben. Toch is het onvermijdelijk, dat het einde van de zomer er aan komt en langzaam plaats maakt voor de herfst. Toegegeven, de zomer duurt tot 21 september (astronomisch) of 31 augustus (meteorologisch). Maar het verschil is elke dag zichtbaar én voelbaar. Dit komt ook door hoe onze voornaamste woonruimte is gesitueerd: de keuken. Tijdens de hoogzomer (qua zonnestand) komt de zon hier op een bepaald moment en hoek binnen. De zon gaat dan onder in het noordwesten, waardoor de keuken al in de schaduw ligt als deze laag staat. Maar in deze tijd van het jaar schijnt de zon vrij laag naar binnen, tijdens etenstijd. Niet erg, maar daardoor valt het op. Het valt ook op, omdat ik vroeg begin. Ik stap rond 6u in de auto en begin rond 7u te werken op maandag, dinsdag en vrijdag. De andere dagen

Verenigde Staten onder Trump: gaan ze Turkije achterna?

 Al jaren kampt Turkije met hoge inflatie. Hierbij zijn een aantal oorzaken aan te wijzen: de wereldwijde inflatie als gevolg van energiecrisis en het wijd verbreid beschikbaar zijn van geld. En het monetaire beleid van de Turkse centrale bank; hun president geloofd er heilig in dat een lage rente bijdraagt aan een verlaagde inflatie. Dit gaat tegen de gangbare normen in: als geld goedkoop is, wordt het makkelijk uitgegeven en werkt het inflatie juist in de hand. Het is dan ook hallucinant om te zien wat de (vermoedelijk) nieuwe president van de VS roept: " "Ik zal onmiddellijk een einde maken aan de verwoestende inflatiecrisis, de rentetarieven verlagen en de energiekosten verlagen", zei Trump op de laatste avond van de Republikeinse conventie in Milwaukee. Door flink te gaan boren zullen de prijzen flink dalen, aldus Trump." (bron: IEX.nl). De inflatiecrisis (is het een crisis als er teveel geld is, of is het een crisis dat dit bij een paar procent van de bevolkin

Promotie gemaakt: lease-auto of niet?

 Recentelijk is Geldsnor weer gaan werken bij zijn oude werkgever. En daar heb ik het eigenlijk best netjes geregeld. Ik ben in principe begonnen in mijn oude functie, maar wel met de afspraak (op papier) dat ik vanaf begin volgend jaar een flinke promotie maak naar de top van de organisatie.  En daar hoort een lease-auto bij. Uiteraard kan ik er ook voor kiezen om deze niet te nemen. Maar ik kan deze ook wel nemen. En Geldsnor rijdt nogal veel, dus daarmee wordt het al vrij snel aantrekkelijk. Om te bepalen of het aantrekkelijk is, tellen heel veel details mee. Want ik rij met 2 verschillende auto's naar het werk (afhankelijk van de dag van de week en de afstanden die Lieftallige Echtgenote af moet leggen). De één is elektrisch, de ander een plug-in hybride.  Een deel van de kilometers is vergoed, een ander deel niet. En veel privé-kilometers maken we nu met de kleine elektrische auto en niet met de grotere PHEV.  Enfin; ik ben uitgegaan van een 48-weeks jaar. Dit omdat ik ook een

Energieverbruik als "energiespeculant"

Afbeelding
 Al tijden is de Geldsnor bekend en berucht om de energie-analyses. Helaas zijn de historische posts daarover grotendeels verloren. Maar niet getreurd: het nerdschap is niet minder geworden. En dus blijf ik je er toch mee vervelen!  Want, het eerste halfjaar zit erop. Inmiddels ben ik al sinds oktober 2022 overgestapt op een dynamisch contract. Ik betaal, en krijg betaald voor levering, wat de markt er op dat moment (althans, day-ahead) voor over heeft. Maar er is verder ook veel gewijzigd: we zijn meer gaan rijden (en dus laden) en zijn volledig van het gas af. Dat is pas sinds februari van dit jaar het geval. In januari hebben we dus nog wat gas verstookt (53m3) voor verwarming en met name douchen. Onderstaande cijfers zijn de absolute cijfers van verbruik. Hierin is de productie van de zonnepanelen niet meegenomen.  Het is duidelijk te zien dat het gasverbruik fors afgenomen is en nu uiteraard gereduceerd is tot nul. Dit houdt vrijwel gelijke tred met de groei van elektriciteit. Dat