9 maanden warmtepomp: het verbruik en COP

 Ik ben niet van de aardbodem verdwenen, ook al zou je dat wellicht denken. Maar ik ben wel druk geweest. De afgelopen 4 weken ben ik vrijwel continu op pad geweest voor het werk. 

Maar vandaag ben ik weer een dagje thuis. En ben ik lekker in de cijfers van de warmtepomp gedoken. Onze warmtepomp is een Panasonic Aquarea T-Cap met een vermogen van 9KW. We hebben een 300 liter boilervat en een 100 liter buffervat, aangesloten op de vloerverwarming. 

Als cijfernerd vind ik het heerlijk om zo'n ding te hebben, want er komt veel meer data uit dan uit een CV-ketel. Zoals het verschil in efficiëntie tussen tapwater en verwarming. Bij een warmtepomp geldt namelijk dat een groter verschil tussen koud en warm water een lagere efficiëntie betekent. En tapwater wordt verder verwarmd dan het water in de vloer (55C vs. 30C). Bij die 55C hoor ik je al bijna denken "en legionella dan", maar dan verwijs ik je graag naar de nieuwste NEN hierover en waarom 55C bij regelmatig gebruik afdoende is.

Enfin: de cijfertjes!


De oranje lijn is de COP van het verwarmingssysteem. De COP is de "coefficiency of performance". Een waarde van 2 wil zeggen dat voor iedere kilowattuur aan elektriciteit er 2 kwh aan warmte is opgenomen. Een elektrisch verwarmingssysteem heeft per definitie een COP van maximaal 1, een CV-ketel rond de 0,95.

Deze COP voor verwarming is van mei tot september 0 (of afwezig, maar dan krijg je geen punt in oktober). De verwarming is uiteraard niet nodig in deze periode. Oktober is tot nu toe zacht, maar net niet zacht genoeg om de verwarming helemaal uit te laten. Een COP van 7.9 is echter keurig. 

In de voorjaarsmaanden lag deze consequent boven de 6. Als het buiten kouder gaat worden, dan zal de COP dalen omdat er minder warmte in de lucht zit én de temperatuurdelta groter wordt. 

Met tapwater zie je ook een seizoenseffect. In de zomer haalde ik een COP van 3.5, versus 2.5 in de late winter en het vroege voorjaar. Dat is een aanzienlijk verschil.

Energieverbruik in absolute termen

Maar COP zegt alleen iets over efficiëntie: je kunt met een grote efficiëntie alsnog een enorm energieverbruik hebben. Je kunt bijvoorbeeld heel efficiënt een vliegveldterminal warm stoken, maar in absolute termen heb je wel veel energie nodig. 
Mijn huis is van een bescheidener formaat: een kleine 90m2 op de begane grond, 80m2 op de eerste verdieping en een zolder van ~45m2. Bij elkaar ruim 200m2. 
In de onderstaande grafiek heb ik januari achterwege gelaten: de pomp werd eind van de maand in gebruik genomen en zou deze grafiek aardig vertekenen.

Het totaalverbruik in deze periode is 840kwh, waarvan 482kwh voor tapwater was (5 personen). 

Dat vind ik alleszins meevallen. Uiteraard speel ik nog wel met de instellingen om de COP beter te krijgen (en dus minder te verbruiken), en gaat ook het triple glas een handje helpen. Op jaarbasis komen we uiteraard iets hoger uit: de koudste maanden zitten hier immers niet in. Maar nu had ik toevallig tijd.




Reacties

  1. Meer door minder10 oktober 2024 om 14:02

    Heb je ter vergelijk ook het verbruik van een zelfde (eerdere periode) tijdbestek in de oude situatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen afgeleid. Stookte voorheen met de airco, en daar waren de afleesmogelijkheden beperkt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan