Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

 Ooit, inmiddels enkele jaren geleden, had ik een vrij goede baan. Desondanks ben ik toen ingegaan op het contact met een headhunter en ben ik voor een ander bedrijf nog meer gaan verdienen. 

Daar heb ik op mijn andere blog uitgebreid over geschreven, maar de details doen er eigenlijk niet toe. Bij het bedrijf waar ik ging werken, ging ik me vervelen. Ik verdiende goed, maar had geen leuk werk. Geen uitdaging, geen leuke collega's, geen dingen om naar toe te leven. 

Ik vond het blog van Mr. Money Mustache, en daarna van Geldnerd, tegenwoordig Eldersleven, Geld-is-Tijd, Luxe of Zuinig, Groeigeld, Aaf en vele anderen. Ik raakte geinspireerd en ben mijn leven anders gaan inrichten.

Zo nam ik ouderschapsverlof op, om maar iets te noemen. Dit heeft me veel geld gekost, maar tijd opgeleverd. De eerste jaren van de oudste kinderen heb ik zo heel bewust meegemaakt. Dankzij de coronacrisis werd dit zelfs nog verder verlengd. Want de tijd die ik wel werkte, was vanuit huis.

Maar ik begon ook na te denken over een eigen bedrijf. Ik had het idee om van mijn hobby mijn beroep te maken. Ondanks dat ik daar eigenlijk niet goed op voorbereid was en niet de juiste competenties had. Ook dit heeft weer veel geld gekost, maar geen tijd opgeleverd. 
Dat ik hierover nadacht en heb uitgevoerd, komt mede omdat al mijn ambitie op werkvlak verdwenen was door een groot geval van bore-out. Het beeld was niet langer helder en met te weinig voorbereiding heb ik me vol in een avontuur gestort met een goede vriend. Die evenwel niet bijdroeg aan het financiele deel van het bedrijf, waardoor al het verlies voor mij was. Evengoede vrienden overigens, ik voel er niets slechts bij.

Inmiddels werk ik weer bij een "normaal" bedrijf en is mijn ambitieniveau weer helemaal terug. Ik zie geen enkele reden waarom ik mijn carriere-pad niet voort zal zetten en bovendien: ik zie geen enkele reden waarom ik over 14 jaar niet klaar zou zijn om te stoppen met werken. 

Althans, het zou dan kunnen. En dan ben ik begin 50. Mijn oudste is dan begin 20, de jongste 17. Dan heb ik alle tijd van de wereld om mijn hobby's na te jagen. Tenminste, om het nog vaker te doen dan nu (en dat is bergbeklimmen & hiken). De Pacific Crest Trail, fietsen naar Portugal, de Kungsleden in Scandinavie en zo kan ik nog veel meer bedenken.

Het enige waar ik nu moeite mee heb, is de lifestyle-creep onder controle houden. Daarover een volgende keer meer...

Reacties

  1. Verkeerd zou ik het niet noemen. Je hebt keuzes gemaakt met je gevoel, dat is prima toch? Dat het minder goed uitpakt, is dan even jammer, maar je hebt ervan geleerd. Zo zou ik het proberen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp de titel niet zo goed. Je hebt dingen geprobeerd en dingen geleerd en nu de focus op waar mogelijkheden liggen en waar je naartoe wilt. Die ervaringen zijn onbetaalbaar en je kunt alsnog vele malen vroeger dan de rest van Nederland je eigen plan gaan trekken. Daar lijkt me weinig verkeerd aan. Sneller is niet altijd beter en blijvender. Geldsnor heeft het goed voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En weerhoudt Geldsnor van een wandelsabattical te nemen? Niet alleen voor zijn kinderen mag hij tijd kopen, ook voor zichzelf toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap dat nooit zo goed: nu heel hard werken, zodat je later meer tijd vrij hebt. Als je houdt van het werk dat je doet voelt het niet als werken maar als hobby waar je betaald voor krijgt.

    Ik moet er niet aan denken om te stoppen met werken, ook al ben ik nu al begin 50. Ik doe leuk, zinvol werk met leuke collega's waar ik goed betaald voor krijg (ja, ook met 5 cijfers voor de komma en dat is fijn, want dan kun je ook alles doen wat je wilt, zo besteed ik mijn vrije tijd niet aan het huishouden of andere rotklussen zoals verbouwingen e.d., maar laat ik dit voor mij doen (tegen een bedrag dat veel lager is dan mijn uurtarief en besteed ik mijn vrije tijd aan leuke dingen). Ik heb daarnaast een leuk gezinsleven met tijd en aandacht genoeg voor partner en kind. En voor mijn hobby's: wandelen -vooral in het buitenland-, steden bezoeken, kamperen (al noemen ze dat tegenwoordig outdoor-living''etc.)

    Waarom streef jij er niet naar om alles nu te doen? Misschien wordt je wel helemaal geen 50. En zoals het Klein Orkest al zong 'Later is al lang begonnen'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk niet heel hard. Ik werk gewoon. Geen 6 dagen in de week, geen 10 uur per dag. We houden veel over, vanwege de keuzes die we hebben gemaakt en hoge inkomens. Mijn hobby's zoals klimmen en trailrunning voer ik maximaal uit, evenals klussen (omdat ik dat leuk vind). Het is dus geen keuze waarbij ik nu geen leuke dingen doe.
      Maar de PCT duurt een maand of 3 en daar heb ik echt meer tijd voor nodig. Lange afstandswandelingen in Europa doen we nu al. Eerder stoppen met werken wil niet zeggen dat je nu niet geniet van het leven.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor en zijn nieuwe baan