Lifestyle creep

 In recente maanden begint met iets op te vallen. Het begint te kriebelen. 
Wat begint dan precies te kriebelen? Geld uitgeven. In toenemende mate merk ik dat ik dreig te vallen voor alle dingen waar ik zo hard over zeg dat ik er niets om geef.

Het begon met huizen. In de loop der jaren is onze verdienkracht flink gegroeid, evenals de overwaarde van onze woning. Funda sluimerde altijd al op de achtergrond. Maar langzamerhand beginnen we te kijken naar woningen van een miljoen of meer. Waarom? Omdat het kan. Dat is echt een superslecht argument, en eentje die nergens toe bijdraagt. Maar ik kijk serieus wel eens naar woningen van meer dan een miljoen EUR. 
Prachtig grote tuinen, ruime opritten, vrij gelegen en met 5 slaapkamers! Hoe heerlijk is dat?

Maar ook bij auto's. Over 2 jaar lopen de contracten van de auto's af. Met een hoog inkomen kunnen we ons toch ook wel een luxe auto veroorloven? Waarom in 2 kleine autos blijven rijden en niet in duurdere maar ook ruimere auto's rijden? 
Dat vinden de kinderen leuk, en stiekem vind ik luxe auto's zelf ook erg interessant. Ik heb niet voor niets jaren in de automobielindustrie doorgebracht tijdens mijn carriere. 

Hetzelfde geldt voor vakanties (hoezo niet 3x per jaar op vakantie, plus weekendjes weg?). Herinneringen maken, daar gaat het om!

Maar dat is allemaal de moeite niet waard. Dat hou ik me steeds voor, en probeer ik me voor te blijven houden. Zonder dat we teveel beknibbelen - het moet wel leefbaar zijn. 
Echter: ons huis is ruim, met 5 slaapkamers en een ruime oprit. Volledig energieneutraal met voldoende stroomopbrengst om ook de auto's op te laden. Een duurder huis voegt niets toe.

De auto's; daar gaan we een compromis sluiten. Ik denk dat we volgend jaar een busje huren om Europa mee door te reizen. En later eventueel kopen -> dan houden we de auto's voor de grotere afstanden en de familie-uitjes doen we met een busje. Ook al weet ik dondersgoed dat een busje huren goedkoper is dan dezelfde te kopen (of net zo duur), maar het geeft toch minder flexibiliteit. En bovendien wonen we een kilometer of 30 van de dichtstbijzijnde autoverhuurder, wat het erg onpraktisch maakt.

Ik moet me blijven verzetten tegen het idee van mezelf, vrienden, familie en kinderen dat dure huizen en auto's bij een hoog inkomen horen. Ik was 15 jaar geleden niet ongelukkiger dan nu, toen we geen geld hadden en van "paycheck-to-paycheck" leefden. 

Ogen op de bal houden!

Reacties

  1. Toevallig net vandaag een blog gemaakt dat ik mezelf niks te kort doe als bespaarfreak en jij ook niet! inderdaad oog op de bal houden dat leuke dingen doen en een financieel vrije nabije toekomst, belangrijker zijn dan dat grote huis / auto / overdaad aan spullen omdat dat bij een hoog salaris zou horen. Je geeft zelf al aan dat je 15 jaar geleden net zo gelukkig was. Groot huis, tuin, auto hebben niet alleen de hoge aanschaf kosten, maar daarna ook nog eens hoge onderhoudskosten waardoor je alsnog veel te lang loonslaaf moet blijven. Lees maar weer even terug bij Mister Money Mustache, dan wordt je misschien weer geïnspireerd tot bescheidenheid ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik fiets zeer geregeld langs mooie grote huizen, met 5+ slaapkamers en grote tuinen. En denk dan ook wel: ik zie me daar wel elke dag thuiskomen na een dagje werken. Maar het valt me ook op hoe vaak er wel niet busjes van werklui staan voor verbouwingen (zeker in de jaren nadat er een te koop bord in de tuin stond) en dan heb ik eigenlijk helemaal geen zin om al dat onderhoud en verbouwingen te regelen van zo'n villa, zeker als ik daarvan het prijskaartje probeer te schatten. Dan is een simpele woning een stuk beter te behappen qua onderhoud en energiezuinig maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn collega's zijn arts. Ze verdienen dus best een mooi salaris. Maar nu staan onze banen op de tocht. Ja, als je dan bijvoorbeeld 10 jaar gewerkt hebt, krijg je een jaarsalaris mee. Maar mijn collega van 58 verzuchtte, dat ze toch echt nog iets nieuws moet vinden, want zonder haar salaris stort haar hele financiële kaartenhuis in.

    Dat verbaast mij heel erg.

    Dus inderdaad, geldsnor: ogen op die bal. Zodat je minder vatbaar bent voor financiële tegenwind, en ook méér opties hebt om leuke kansen aan te grijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer door minder28 mei 2024 om 14:42

    Het mooie met het plannen van een financiële toekomst is dat het naast een noodzakelijke buffer veel vrijheid in zich heeft. Het is dus een weg van mogen en niet van moeten.
    Als je op deze weg een doordachte en weloverwogen beslissing neemt om iets te kopen is dat prima. Willen jullie in de toekomst een aantal jaren eerder stoppen met werken dan is het nu de tijd om daar de ruimte voor op te bouwen. Het is dus constant een vraag aan jezelf is gaan voor Lifestyle creep echt aantrekkelijker dan 10 tot 15 jaar eerder stoppen met werken. Bij nee weet je welk pad je wilt volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed blijven opletten inderdaad. Met auto's kan je ook veel kanten op... ik heb sinds ik werk zakelijke lease (waar ik dus bijtelling over betaal) en mijn partner een goedkope Aygo. Dat bevalt ons erg goed. Maar voor elk gezin en situatie zijn er weer andere plussen/minnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit er onder die kriebels een geheime wens verborgen? Wil je ergens anders wonen? In een ander huis wonen? Bij andere mensen, met een andere tuin, met meer reuring of juist simpeler,....? Vaak kwam ik erachter dat mijn 'koopkriebels' met een irritatie of droom te maken hadden. En dat de oplossing soms een aankoop was, maar soms ook niet. Al kostte het wel een aantal momenten van jezelf in de spiegel aankijken en rustig overdenken voordat ik dat gevoel en het antwoord bij elkaar had.
    iig veel plezier met het busje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan