Lensimplantatie geslaagd

 Al eerder schreef ik over het al dan niet laseren of anderzins behandelen van mijn ogen. 

Door de grote sterkte was alleen een lensimplantatie geschikt.  En die is geslaagd, tot op heden. Geen centje pijn en het was zelfs niet eens spannend. De tandarts is vele malen erger! 

Een paar minuutjes per oog en het was gepiept.  Komende weekjes moet ik nog wel rustig aan doen.  Zo mag ik ook een week niet sporten. Daar word ik onrustig van...normaliter draaf ik een kilometertje of 40 per week. En nu dus een dikke week 0. 

Nouja, overleven zal ik het wel, maar het voelt niet lekker. Ik heb behoorlijke trainingsdoelen en die wil ik wel halen. Hoewel, een weekje rust is misschien juist goed.

Anyway: de oogjes waren simpel!

Reacties

  1. Bijzonder! Dus eigenlijk was het net zoiets als mijn staaroperatie? Oude lens er uit en een nieuwe er in. Doordat ik nog steeds wel cilinders heb, heb ik nog wel brillenglazen nodig, maar niet meer -7 en -6,5.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Technisch gezien identieke ingreep. Jammer dat ze je lens niet meteen aangepakt hebben, zelfde moeite!

      Verwijderen
    2. Kan me voorstellen dat een week niet sporten voor onrust zorgt. het is wel belangrijk voor een goede hechting van de lens maar dat hebben artsen vast wel uitgeleged :)

      Een astigmatisme (cilinder) heeft vaak met de vorm van het hoornvlies te maken niet de vorm van de lens, soms is de vorm van de hele oogbol afwijkend. In tegenstelling tot het vervangen van de lens waarbij vrij precies en succesvol een afwijking kan worden gecorrigeerd weet je bij een hoornvliestransplantatie niet zo zeker wat het resultaat op dat vlak zal zijn, soms houden mensen aan zo'n transplantatie juist een astigmatisme over dat ze eerder niet hadden. Hoornvliestransplantaties worden om meerdere redenen alleen gedaan bij 'medische noodzaak' dus als iemand zonder (bijna) helemaal blind zou worden, zolang brillen of contactlenzen nog een optie zijn kom je niet in aanmerking.
      TL;DR: Een cilindrische afwijking kan eigenlijk niet betrouwbaar operatief hersteld worden met de huidige kennis/technieken (voor zover ik weet, ik ben ook maar een goed geinformeerde patient op dit vlak)

      Verwijderen
    3. Ik wist destijds niet dat het mogelijk was. De staaroperatie werd betaald door de zorgverzekering en met bijbetaling had ik lenzen kunnen krijgen met cilinder, maar dat is mij door de oogarts in het ziekenhuis nooit verteld. Inderdaad jammer!

      Verwijderen
  2. Cilindrische afwijking is simpel te corrigeren met lens implantaat. Hoeft met hoornvlies niets te doen. Maar ik ben geen oogarts, slechts een patiënt bij wie ze het net gedaan hebben (cilinder -2)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant ik heb een cilinder van -4 in beide ogen en een afwijking van +9 en +8, sinds kort behoefte aan extra sterkte voor lezen. De grens van wat een bril kan doen is ruimschoots bereikt ik kan maar een heel klein stukje van mijn gezichtsveld enigszins scherp zien. Contactlenzen zijn geen optie dus ik was nogal geïnteresseerd in een operatieve oplossing en mij is nog geen jaar geleden het bovenstaande verteld door 2 oogartsen van 2 verschillende academische ziekenhuizen nadat ik bij verschillende klinieken al eerder was afgewezen wegens te complex. Op zich maakt het niet uit, ingreep blijkt sowieso veel te risicovol maar ik ben mateloos geïntrigeerd door de vraag waarom ze niet gewoon gezegd hebben dat het ‘wel kan alleen helaas bij u niet mogelijk is’. Ach ja artsen… hoe dan ook beschouw mijn vorige bericht als ongeschreven. Ben blij dat het wel makkelijk kan voor degenen bij wie het kan, die cilinder is tamelijk lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een grote plusafwijking is sowieso erg zeldzaam. Maar net als dat je cilinders in gewone contactlenzen kunt corrigeren kan dat bij een definitief implantaat ook. Ik had een negatieve afwijking en kon dus op afstand weinig zien. Tot 40cm was juist geen probleem. Met een plus afwijking is dit uiteraard andersom.

      Verwijderen
  4. Fijn dat her goed is gegaan en dat je alles (inclusief je financiën) weer scherp ziet! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan