Ogen op de bal: FIRE datum 1 januari 2036

 Recentelijk heb ik een aantal blogposts geplaatst over huizen en lifestyle creep. En het houden van de ogen op de bal.

Dat is nuttig; want wat is de bal precies? Eerder had ik het dus al over de lifestyle creep. Waar een ander (duurder) huis zeker bij zou horen. Immers; we werken hard, dan is een comfortabel huis toch niet teveel gevraagd? Maar dat gaat volledig voorbij aan het feit dat we al in een zeer comfortabel en ruim huis wonen. Die bovendien volledig naar onze smaak is en vrijwel volledig energieneutraal is: inclusief de elektriciteit voor de auto's. 

Dit geeft enorm veel vrijheid: recentelijk las ik dat Nederlanders bijna een kwart van hun inkomen besteden aan hun woning (althans, de huur of hypotheek). In ons budget is dit ongeveer 10,08% en dat is inclusief het aflossen er van. En daar komt dus nauwelijks een energierekening bij: slechts 40 EUR per maand gemiddeld.

Verhuizen zou gekkenwerk zijn. Alles opnieuw doen, gezeur met notarissen en het schuim der aarde (makelaars). Een hogere energierekening, hogere gemeentelijke lasten en verder van het dorp waardoor de verleiding om de kinderen met de auto naar school te brengen groter is dan nu (we wonen namelijk praktisch naast de school).

Ons doel is financiele vrijheid. Zonder hierbij direct in te leveren op ons comfort nu. Gelukkig zijn wij niet van die luxepaardjes. Zelf koken en brood meenemen is met de paplepen ingegoten. Uit eten gaan doen we sporadisch en vakanties zijn doorgaans met auto en caravan. Dure kleding zijn we niet zo van en echt dure hobby's hebben we ook niet (al valt dat te betwisten, want mijn hobby's zijn wel duur maar betaal ik van het "zakgeld").

Uiteindelijk als ik alle nummers doorreken komt er met mijn nieuwe baan een comfortabele FIRE-datum uit: op 1 januari 2036 (op mijn 50e) kunnen we meer dan comfortabel stoppen met werken. Het passieve inkomen is dan ruimschoots genoeg om onze huidige levensstijl te bekostigen en het huis is dan vrij van hypotheek. Hierbij gaan we in de berekening er van uit dat onze salarissen identiek blijven tot 2036, wat niet heel realistisch is.

Dan kan ik naar hartelust maandenlang de Pacific Crest Trail lopen, fietsen van de Noordkaap naar Gibraltar, lopen naar Everest Base Camp en tijden lang me terugtrekken in de Australische outback. 

Of ik dan ook ga stoppen met werken? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ik vanuit mijn huis in Chamonix regelmatig wat advieswerk zal doen of op afstand werk uit zal voeren. Mogelijk zelfs ergens les geven op een universiteit buiten de leuke seizoenen door (oktober-maart). 

De bal is rond! En tsjonge: 2036 is echt wel heel erg dichtbij.


Reacties

  1. Meer door minder4 juni 2024 om 08:45

    Is dat dan de datum dat je partner ook zover is dat het werken genoeg voor haar is.
    Omdat je het hebt over we!!! Of denkt ze er anders over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Vandaar het werken vanuit Chamonix. Verhuizen gaat over niet nu willen verhuizen.

      Verwijderen
  3. 2036. Dat is haast tastbaar. Mooi vooruitzicht. Zou zonde zijn als, laat ik het woord dan toch maar gebruiken, hebzucht het in de weg zou staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op je 50e stoppen met werken!
    Wow, je heb het goed voor elkaar!
    Heerlijk!
    En je kinderen, hoe oud zijn die over 12 jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wacht je niet totdat de jongste 2 klaar zijn met school voor dat je gaat emigreren? Op je 17e/15e van school (en land/taal/schoolsysteem) wisselen is misschien niet helemaal ideaal. Blijf vooral schrijven, ik ben benieuwd wat je allemaal nog gaat doen in de tussentijd! Anne J. (die er echt niet aan moet denken om te emigreren naar een ander land als de kinderen de deur uit zijn, maar daarom is het juist zo leuk om de overwegingen van anderen te lezen)

      Verwijderen
    2. Jawel - we zullen niet acuut vertrekken, de kinderen mogen eerst hun school afmaken inderdaad.

      Verwijderen
  5. Ik zou dan toch ook kijken of je over een jaar of vijf een keer een half jaartje sabbatical kunt nemen. Of bijvoorbeeld bij een wisseling van baan er een half jaartje vrij tussenin kunt nemen. Dan zijn je kinderen nog jong en kun je nog leuke dingen met ze doen.Als zij 15, 17 en 20 zijn, hebben ze waarschijnlijk al deels hun eigen leven en bezigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan meerdere keren per jaar op vakantie doorgaans. Helaas zullen zij naar school moeten, ook als ik een sabbatical zou nemen. Leuke dingen doen is dan nog altijd beperkt tot schoolvakanties en weekenden, die ik gemakkelijk kan faciliteren met 40 vakantiedagen per jaar.

      Een sabattical zie ik zelf dan ook nog niet direct zitten.

      Verwijderen
  6. Ik neem aan dat je hierbij ook rekening houdt met je tweede huis. Maar ik vraag me vooral af hoe je daarmee rekening houdt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel high-level: we houden in de komende jaren zo veel geld over, dat we tegen die tijd een vermogen hebben van meer dan een miljoen EUR en een huis wat vrij is van hypotheek. Als we gaan emigreren later, dan kunnen we ons huis hier verkopen en daar gaan wonen.

      Als we besluiten eerder een tweede huis te kopen, dan zullen we dit met name in de wintermaanden verhuren. Wij gaan namelijk toch niet op wintersport, dus kunnen we het de hele winter verhuren. Daarmee zou het meer dan budgetneutraal moeten zijn.

      Verwijderen
  7. Een huis in Chamonix, meer dan 1M vermogen en een afgelost huis. Dat klinkt alsof je nog eerder je leven kunt omgooien. Waar zou je uitkomen bij een minimale case berekening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou kunnen maar is sterk afhankelijk van wat je minimaal noemt en in hoeverre je het vermogen opeet ipv alleen het rendement. Met 500k en een afgelost huis redden we het ook en zouden we over een jaar of 6 klaar zijn. Maar dan wel een minimale besteding hebben en weinig leuke dingen. Maar we houden nu zoveel over, dat het de jaren er na echt hard gaat.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan