Nieuw huis -> of toch niet

 Eerder deze week hebben wij een potentieel nieuw huis bekeken. Een prachtige woning, op een prachtige locatie. Veel inhoud, en een enorme tuin (denk aan duizenden vierkante meters).


We kijken al langer latent naar de woningmarkt. Echt weg hoeven we niet: we wonen vlakbij de basisschool wat voor de kinderen erg positief is. Ze kunnen makkelijk bij vriendjes spelen en naar de diverse speeltuinen toe. Maar steeds vaker ben ik op zoek naar rust om me heen. Nog meer rust, want echt druk is ons dorpje niet. Maar ik ben een beetje verwend. Ik wil mijn buren niet horen als ze 's avonds in de tuin zitten. En helaas doen ze dat nogal vaak, en wordt 's avonds ook wel eens 's nachts. Al dan niet met muziek en vuurkorven.

De woning biedt alles waar wij onze droomwoning van kunnen maken. Groot, met mooie authentieke details. Het was vroeger een boerderij.
Maar het heeft ook wel nadelen. De wijze waarop ze nu dingen hebben gedaan is niet conform wat wij zouden willen. Ook is er sprake van meer of minder acuut werk: asbest in het dakbeschot, metalen elektraleidingen op sommige plekken en bijzonder weinig plekken met randaarde. Niet conform de huidige tijd.
Ook de meterkast, met 6 groepen, behoeft uitbreiding. Wij hebben 16 groepen en 3 krachtgroepen (warmtepomp, auto-lader en omvormer) plus een kookgroep.  De kozijnen zijn van aluminium, met glas uit de jaren '80. Technisch volledig afgeschreven. 
Tevens zou ik overal vloerverwarming willen hebben, wat automatisch betekent dat overal nieuwe vloeren in moeten. Een kostbare en omvangrijke aanpassing die niet uitsluitend cosmetisch is.

Kort gezegd zouden we de buitenmuren laten staan en alles opnieuw indelen. Conservatief geschat zou het een kleine 200.000 EUR kosten om het te moderniseren naar onze smaak. 
Hadden we dat niet op de foto's kunnen zien? Nee: er zijn geen foto's (of omschrijving) van het dak, en ook de kozijnen staan niet als dusdanig omschreven. Foto's van meterkasten en de soms rare manier van afwerken staan niet duidelijk op foto's. Dat moet je toch ter plekke zien. 

Met de sterk gestegen hypotheekrente (tov. onze huidige rente) hebben we het toch over een 1500 EUR per maand hogere maandlast. Dus we vinden het huis fantastisch. Maar 18.000 EUR-per-jaar-fantastisch dan weer eigenlijk niet....

We gaan dus waarschijnlijk niet verder met deze woning. Met wat pijn in het hart, dat wel.

Reacties

  1. Jammer dat het niet helemaal bij jullie wensen past, dat moet je inderdaad vaak ter plekke zien.
    Wat ik me wel afvroeg: zou je die verbeteringen gebruiken als argument bij een evt. lager bod? Het klopt dat veel zaken niet volgens deze tijd zijn, maar er is waarschijnlijk wel prima in te wonen (dus meer vergeleken met jullie hoge standaard).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wel prima in te wonen. Maar gescheurde asbestplaten die (al dan niet) vastgespijkerd zitten aan het dakbeschot is wel iets wat opgelost moet worden met enige spoed. Kost overigens niet de hoofdprijs.
      Ik denk dat het verweer zou zijn van de makelaar dat als alles modern was, het geen 800k zou zijn, maar een miljoen of meer :-).
      Het bod wat we zouden neerleggen is rond de 650k EUR, maar dat is niet realistisch gezien de vraagprijs van bijna 800.000 EUR. Een bod van 750.000 is wellicht nog realistisch, maar nog steeds meer dan wat we eigenlijk willen betalen. Het betekent nog steeds een hypotheek van 500k EUR en jarenlang ieder weekend klussen.
      Maar het zit nog in de "waarschijnlijk niet"-fase, ik heb mentaal nog niet helemaal afscheid kunnen nemen.

      Verwijderen
    2. Als dat de getallen zijn die spelen, dan kan ik me je twijfel voorstellen. 500k hypotheek en dan nog vanalles wat moet gebeuren, dat lijkt me niet wenselijk (althans, niet voor mij, ik ben niet zo'n klusser). Succes met je keuze!

      Verwijderen
    3. Handig ben ik wel. Kan vrijwel alles zelf, behalve stucen en tegelen. Maar ook dat is wel te leren. Maar wil ik dat nu?
      Dat is ook de paradox. Dit soort grote huizen is voorbehouden aan mensen met hoge inkomsten of vermogen. Doorgaans zitten die niet meer in de kinderkamer. Zonder kinderen heb je de enorme hoeveelheid ruimte eigenlijk niet nodig..

      Verwijderen
    4. Vooral dat "willen" is belangrijk. Wij hebben 2,5 jaar geleden 7 ton betaald voor ons huis. Ook groot qua inhoud/oppervlakte maar mijn stelling toen was "voor dat bedrag wil ik wel dat het af is". Paar klusjes prima, maar geen grote verbouwingen om mee te beginnen.

      Verwijderen
  2. Wij kijken al een jaar of 3 semi-serieus naar een andere woning. Ik ben juist op zoek naar méér reuring, merkwaardigerwijs. De laatste maanden schieten de prijzen omhoog en ik ben niet van plan om voor een gedateerde 3 kamer flat 6 ton neer te leggen, maar dat gebeurt dus wel om ons heen.
    Ik ben bang dat we hier nog wel een tijdje zitten. Zo zat!
    Jullie wens ik je wijsheid toe, op dit vlak

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...het is net als met sommige verliefdheden: leuk om verliefd op te worden, helemaal níet geschikt om mee te leven. Dus ik denk dat je vooral moet accepteren dat dit 'm niet is... en dan blijven dromen over dat wel geschikte huis... ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Komt het dan wel op neer. En ik heb wel zin in verbouwen. Maar niet in jarenlang ieder weekend daar mee bezig te zijn.

      Verwijderen
  5. Inderdaad wel een erg groot verschil tussen de vraagprijs en het bod dat jullie neer zouden leggen... aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis. Mijn zwager en schoonzus hadden enkele jaren geleden een enorme gunfactor bij de koop van hun huidige huis. De vorige eigenaren hadden geen erfgenamen, waren dol op hun dorp (lees: woonden er beiden al 80 jaar) en wilden niets liever dan dat het huis overging op een jong gezin dat ook stevige familieroots in het dorp had... Tegen beter weten in deden ze een bod, voorzien van motivatiebrief en nu wonen ze met heel veel plezier in dat huis. De vorige eigenaren komen nog regelmatig even 'een bakkie doen'...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze mensen komen uit de Stad en hebben geen binding met het dorp. Staat ook pas net te koop...maar wellicht als het over een half jaar nog te koop staat. Maar voor nu gaat het niet lukken.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan