Terug op het oude honk: wat betekent het nu?

 Al eerder gaf ik aan wellicht terug te gaan naar mijn oude werkgever. En zo geschiedde: ik ben weer aan de slag bij mijn oude werkgever. Is alles dan pais en vree? Natuurlijk niet. Ieder bedrijf heeft zijn eigen kenmerken, mogelijkheden, beperkingen en cultuur.

Maar het was juist de cultuur die ik miste bij het Grote Bedrijf. Ik voelde me daar niet thuis, niet op mijn gemak. Anderen gedijen er wellicht goed bij. Ik niet. 
Geldsnor is namelijk een Einzelgänger van huis uit. Ik ben niet extreem extravert, al ben ik zeker niet introvert. Maar ik meng me ergens niet makkelijk tussen. Daar hou ik niet van. Op de voorgrond treden is geen probleem. Me in groepen staande houden ook niet. Maar er tussen komen, daar voel ik me ongemakkelijk bij.

Ook heb ik het informele circuit gewoon keihard nodig. Ik vind het namelijk wel fijn om iets van de achtergrond van mijn collega's te weten. Jantje is altijd laat omdat hij de kinderen naar school moet brengen, Pietje is op tijd weg omdat zijn hond ziek is en Klaas heeft soms een slechte dag omdat zijn gehandicapte zoon het moeilijk heeft. Dat soort dingen is essentieel voor een groepsgevoel. Het kweken van een groepsgevoel. 

Enfin, ik ben terug. Dit betekende een flinke stap in het salaris in de negatieve zin. Een netto-verschil van bijna 1500 EUR per maand, en dan reken ik de jaarlijkse bonus niet mee. 
Maar wat zou het? 2 maanden terug kwam ik van de honger niet om, en dat komen we nu nog steeds niet. Geluk op het werk is belangrijk: ik moet nog te lang om ongelukkig te zijn.

Dus hebben we die keuze snel gemaakt. Het Grote Bedrijf is een fantastisch bedrijf en iets waar onze regio en Nederland erg trots op mag zijn. Maar het is niet voor mij.

Concreet? Het heeft weinig effect op ons gedrag. Het enige verschil is hoeveel er overblijft aan het eind van de maand. Maar er is perspectief dat ik dit verschil voor een groot deel al heb ingelopen over 6 maandjes door een (op papier gezette!) promotie die ik eerder al ambieerde maar waar ze niet van de pot kwamen. 

Oja, nog een nieuwtje: we gaan binnenkort kijken naar een ander huis. Ik schreef laatst al over mijn droomhuis, nét te ver buiten het dorp. Maar er is een ander, nóg mooier huis te koop gekomen voor minder geld en aan de rand van het dorp. Stay tuned...

Reacties

  1. Gefeliciteerd met je oude baan! ;-) Ik heb zelf weleens overwogen naar dat Grote Bedrijf te gaan, maar op basis van de verhalen nooit gedaan. Misschien moet ik het ook eens proberen. Maar zoals je zegt, geld is niet alles in je werk. Je moet je er vooral op je plek voelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Quiz: route naar rijkdom

Geldsnor heeft het helemaal verkeerd aangepakt

Geldsnor en zijn nieuwe baan