De AI-hype & de risico's die dit vormt (voor beleggers)
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: je kunt de meest briljante teksten laten schrijven door allerlei bots, vervelende klantenservice instellen en de prachtigste kattenfilmpjes in elkaar laten zetten door AI-tools zoals (maar niet exclusief) ChatGPT, Copilot, Gemini en duizenden andere tools.
Supertof en hoewel ik heel cynisch lijk te zijn, zie ik er wel degelijk de meerwaarde van in. Ik gebruik AI zelf regelmatig en ben doorgaans aardig tevreden met de resultaten. Ik ga ook geen "rant" openen op het energieverbruik van AI, want dat is te makkelijk en bovendien op te lossen.
Maar het wordt zo ongelooflijk gehyped. En daar zit wel een aardig risico in, mijns inziens. Het slokt namelijk vrijwel al het innovatiebudget op van grote bedrijven, terwijl de echte waarde nog altijd zit in de slimme oplossingen die bedacht kunnen worden en nieuwe kennis die vergaard wordt. Uiteraard zit daar ook de "rat-race" in: wie heeft als eerste een model gecreëerd die zelf nieuwe kennis kan ontwikkelen, ipv. conclusies trekken op basis van reeds bestaande kennis.
Tegelijkertijd slokt het niet alleen alle innovatie (en investerings-)budgetten op. Maar het versterkt het "winner-takes-all" principe op met name Amerikaanse beurzen. Nu al (https://www.iex.nl/Artikelen/Liveblog.aspx#828786) is vrijwel de gehele groei van de S&P500 gebaseerd op slechts een handjevol aandelen en ook de wérkelijke economische groei is slechts het gevolg van de investeringen van deze clubs.
Dit versterkt het vliegwiel-effect: mensen zijn kudde-dieren en volgen graag de meute. AI-aandelen stijgen snel, en daardoor stappen er meer mensen in, waardoor koersen stijgen en er meer mensen instappen.
Tot het moment dat er geen groei meer is of de wereldwijde adaptatie voor AI vertraagt, stokt of volledig ongedaan wordt. Het doet me sterk denken aan de dotcom-bubbel.
Daar zíjn winnaars uitgekomen en de economie is heel anders vormgegeven dan 30 jaar geleden. Dat zal ook gebeuren met AI. Maar een aantal van de grote jongens zal falen, een aantal kleintjes worden groot, maar tegelijkertijd zijn de Grote Bedrijven grotendeels "in control" van een aantal bekende mannen met hele grote Ego's (neem een Zuckerberg, Bezos, Musk, Altman en in mindere mate Cook en Nadella - die laatste 2 zijn echter minder verbonden aan de "merken" die ze vertegenwoordigen).
Deze bedrijven (of de individuen die hier in zitten) hebben de mogelijkheid om zich in te kopen in diverse winnaars en verliezen kunnen ze zich wel veroorloven.
Op het moment dat het tegen zou vallen (door welke reden dan ook) klapt de S&P500 als een plumpudding in elkaar en komt pas echt de ware aard van de Amerikaanse economie bovendrijven. En die is zwaar gehavend.
Wow nu al een volgend blogje. Wat dacht je, "Een goed (nieuw) begin is het halve werk"!!!
BeantwoordenVerwijderenIk had echt een saaie online training, die ieder half jaar opnieuw gedaan wordt maar nooit anders is... staat er zelfs al 1 voor morgen klaar.
Verwijderenhet verdien model van de meeste AI oplossingen is ook niet heel duidelijk. normaal gesproken kun je verdienen met opschalen, maar in het geval van AI zitten er niet heel veel schaalvoordelen in... er komt een moment dat de investeerders geld terug willen zien.
BeantwoordenVerwijderenMet big tech heb ik het volgende patroon gezien:
BeantwoordenVerwijderen- Beginnen met gratis diensten en ze vervolgens vol gooien met advertenties en abonnementen en daar goed geld aan verdienen. Denk aan b.v youtube en de term "Enshittification". 15 jaar geleden was iedereen blij met zn gratis 1GB gmail, 2GB dropbox, maar tegenwoordig hebben veel mensen toch een abbonement op cloud opslag, youtube, muziek, video streaming etc. Volgens de chatbot verdient meta gemiddeld 190 euro per Amerikaanse internetgebruiker (32 miljard omzet, 171 miljoen gebruikers). Dat is gigantisch!
- Met AI verwacht ik hetzelfde. Voor mijn werkgever is 20 euro per maand peanuts tov de winst in productiviteit. Nu bespaar ik misschien 8 uur per maand met AI taken zoals samenvatten, een simpel scriptje maken etc. De prijs daarvan zal alleen maar toenemen gezien de waarde. De gratis chat gpt varianten zullen over een aantal jaar ook snel betaald worden, vol met ads zitten of stiekem biased zijn met het aanraden van producten. Buiten de abonementen om zit er nog niet veel commercie in de chatbox, maar dat gaat veranderen. En dan zullen we terugkijken naar 2025 en zeggen dat de uiteindelijke winnaars van de AI battle toen voor een koopje te koop waren en hebben we het ook over de Enshittification van AI.