Met de EV op vakantie & ervaringen na een kwart miljoen elektrische kilometers

 Geldsnor is een veelrijder. Gedeeltelijk omdat we autorijden gewoon gezellig vinden, maar ook omdat familie ver weg woont (vrienden heeft Geldsnor niet). En het werk is ook niet om de hoek... Jep, ik heb het kilometeraantal in de kop "gedownplayed" omdat het beter klinkt ;-).

Maar: ik rij al elektrisch vanaf pak 'm beet 2019. Eerst een Renault Zoé, waar we in de periode 2019-2021 al ruim 120.000km mee hebben gereden.

We hebben ook altijd een "grotere" auto er bij gehouden, in ons geval een Niro PHEV. Deze hebben we vorige week ingeleverd, maar ook daarmee hebben we ongeveer 75.000km elektrisch gereden. Met de Zoé reden we de  grootste afstanden, omdat deze niet alleen elektrisch was, maar ook van het werk. Dus gratis. 
De Zoé was klein, maar fijn. Behalve dat deze niet kon snelladen (evenals de PHEV overigens). Dat is in de praktijk nooit een probleem geweest: een dagje Zeeland betekende slechts aan de oplader hangen in Domburg en met een volle batterij (letterlijk en figuurlijk) weer terug. Maar; we gingen er dus niet mee op vakantie, dat deden we met de sleurhut achter de Niro PHEV.

Na de Zoé kwam er in 2021 een Peugeot E-208. Die staat nu ook op ~140.000km en kan wel snelladen. Voor de niet-EV-rijders: snelladen doe je op gelijsktroom bij een Fastned of equivalent. "Gewoon" laden doe je thuis of aan een laadpaal in een dorp of bij een parkeerplaats op wisselstroom. 
Het verschil: de 208 kan laden met 100KW (gelijkstroom) of 11kw (wisselstroom, thuis). Ik heb het op de Peugeot zelden nodig gehad. De reikweidte was niet fantastisch, ongeveer 250-300km in de zomer. Maar het kon wel. Meestal laadde ik natuurlijk thuis, want dit is het goedkoopst, best voor de accu en voor het eigenverbruik van de zonne-energie. 

Echter, als ik ergens naar een snellader ging, heeft dit altijd gewerkt. Ook gewone laadpalen in Nederland werken altijd, evenals onze ervaring in Duitsland. 

Sinds begin van de zomer heb ik echter een andere auto (voorloper van nieuwe lease-auto), met een 86kwh accu en een paard op de voorkant (en achterkant, op het stuur, en zelfs geprojecteerd op de grond in het donker). Hier zijn we mee op vakantie geweest.

Wát een hel was dat! Vreselijk; het laden ging zo snel en het verbruik was zó laag, dat we nauwelijks de tijd hadden om fatsoenlijk naar het toilet te gaan én wat te eten. Dat moesten we gewoon spreiden over 2 stops. Maar ja, de reikweidte was dermate lang, dat ik met 2 stops in Italië zou zijn. Dat doen we dus even niet...

Ik had me ook verheugd op het gebruiken van diverse laad-apps en pasjes. Maar het eerste pasje (de tankpas van het werk :-)), die deed het gewoon. Overal, zonder uitzonderingen. Evenals dat alle laadpalen zélf het deden. Daar gáán de mooie verhalen over stress en moeilijk-doen op de verjaardagen. Moet ik wéér vertellen hoe fantastisch het is om elektrisch te rijden, ook op vakantie. 
Behalve dan die ene EV-Newbie die serieus dacht dat het een goed idee was om met een EV én caravan op vakantie te gaan. Die moest dus inderdaad zijn caravan afkoppelen omdat dit niet in het laadvak past.
De blik van die man toen ik hem wees op de Fastned, letterlijk 200m verderop, waar dit wél kan...Goud waard. Wel pas ná het afkoppelen, want het moet wel leuk blijven (voor mij, sorry maat!).

Wat valt dan wel tegen? De beleving. "Vroeger" merkte je het als je bergop reed. De motor maakte meer geluid, je voelt een bepaalde weerstand en hoort de herrie van alle micro-ontploffinkjes van het dinosaurus-sap onder de motorkap. Het terugschakelen, remmen op de motor. Niets van dat alles. Je merkt niet óf je omhoog rijdt, of hoe steil het is. Idem dito met naar beneden gaan; de auto laadt keurig bij ipv te remmen: de afdaling van een goede bergpas (Simplonpas in dit geval) leverde 9% batterij-lading op. 

Dus de balans na bijna 350.000 elektrische kilometers: er komt geen brandstofauto meer op mijn oprit. Er is geen nadeel meer.

(noot: ik realiseer me ter dege dat een auto met een nieuwwaarde van 60k EUR in 2021 zoals mijn huidige "voorloper" niet voor iedereen is weggelegd en dat goedkopere EV's een kleiner rijbereik hebben en langzamer laden.)

Reacties

  1. Leuk om te lezen dat je dezelfde ervaring hebt als wij met EV. Ik zou ook echt niet meer anders willen. De comfortlevel vind ik echt zoveel hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen de prijs is een probleem, maar ook het laden. Iemand die in een appartement woont of een rijtjeshuis moet altijd elders opladen. Ik zou géén e- auto kunnen gebruiken als het om het laden gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt laden zeker lastiger. Vooral bij een auto met beperkte rijkweidte. Mijn auto komt >600km ver op een acculading, de meeste mensen kunnen daar vrij lang mee doen. Als ik zelfs in mijn kleine dorpje hier kijk, is er in iedere straat een dubbel oplaadpunt. Het laden is niet écht een probleem. Of heb je ook een tankstation thuis?

      Verwijderen
    2. Zucht. Jep. Genant. Heb het aangepast in de post, in de comments lukt me niet :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Geen schoonmaakster meer!

Toch een hondje

Geen terugleverkosten betalen? Begin vandaag